TSUE rozstrzygnie o odszkodowaniach za wypadek sprzed 10 lat

Mija 10 lat od tragedii jaka rozegrała się na drodze wojewódzkiej 707 pod Nowym Miastem nad Pilicą. Przypomnijmy, iż w wypadku zginęło 18 osób a za sprawcę uznany został kierujący VW Transporterem przewożącym osoby do pracy sezonowe w sadzie.

Pomimo iż od wypadku minęła dekada, nadal rodziny ofiar nie otrzymały pełnego odszkodowania. A walka o należne im kwoty przenosi się teraz do TSUE. Problem pojawił się w związku z dużą liczbą ofiar wypadku a co za tym idzie dużą liczbą osób uprawnionych do otrzymania zadośćuczynienia czy innych świadczeń w związku ze śmiercią najbliższych. Suma gwarancyjna z ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu sprawcy została wyczerpana w toku likwidacji szkody.

Pełnomocnicy zdecydowali tu jednak o wytoczeniu powództwa przeciwko Skarbowi Państwa, zarzucając, że w dacie zdarzenia minimalna suma gwarancyjna w ubezpieczeniu OC pojazdów powinna być wyższa, zgodnie z wymaganiami narzuconymi przez dyrektywy UE. Problem związany był z faktem, iż polisa ubezpieczenia OC dot. pojazdu, którym jechały zmarłe osoby obowiązywała od dnia 8 grudnia 2009, natomiast od dnia 12 grudnia 2010 wprowadzona została zgodnie z wymogami Unii Europejskiej nowa wyższa minimalna suma gwarancyjna 2,5 mln Euro (wcześniej 1,5 mln Euro). Tym samym powstało pytanie czy nowa suma gwarancyjna nie powinna objąć także „starych” polis OC w tym tej kupionej 8 grudnia 2009 roku – czyli na 3 dni przed podniesieniem sumy gwarancyjnej.

Pełnomocnik procesowy, adwokat dr hab. Ilona Kwiecień wskazuje: „Polski ustawodawca dokonał wdrożenia dyrektywy w ten sposób, że wymóg podwyższonej sumy gwarancyjnej dotyczył jedynie umów ubezpieczenia OC zawieranych od dnia 12 grudnia 2009r. Tymczasem Dyrektywa 2005/14/WE nakazała naszym zdaniem, aby od daty wskazanej dla jej implementacji zagwarantować ochronę w zakresie już podwyższonych sum gwarancyjnych. Zastosowanie nowej minimalnej sumy gwarancyjnej jedynie do nowo zawieranych umów sprawiło, że przez rok od granicznych  dat ustanowionych  dyrektywą  funkcjonowały obok siebie  umowy  z niższą sumą gwarancyjną  (zawarte  przed datą graniczną – taka jak umowa dotycząca pojazdu sprawcy szkody) i  umowy z wyższą sumą gwarancyjną (zawarte po dacie granicznej). Szczególnie pytanie to wydaje się zasadne, iż gdyby posiadacz pojazdu nie był ubezpieczony (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych), świadczenia wypłacałby UFG –  wg nowej wyższej sumy gwarancyjnej, co znów prowadziłby do paradoksu, iż lepiej chronieni byliby pasażerowie pojazdu nie ubezpieczonego niż ubezpieczonego.”

Stąd wieloletni bój sądowy ze Skarbem Państwa, który prawdopodobnie zakończy orzeczenie TSUE. Sąd Apelacyjny w Warszawie zwrócił się bowiem o rozstrzygniecie tego dylematu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym i rozstrzygnięcie w przedmiocie następującego pytania:

Czy zgodnie z art. 2 dyrektywy 2005/14/WE z dnia 11 maja 2005 roku zmieniającej dyrektywy Rady 721166/EWG, 84/5/EWG, 88/357/EWG i 90/232/EWG oraz dyrektywę 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych – Państwo Członkowskie, które ustanowiło okres przejściowy na dostosowanie minimalnych sum gwarancyjnych, miało obowiązek podnieść sumy gwarancyjne do co najmniej połowy kwot określonych w zmienionym artykule 1 ustęp 2 dyrektywy 84/5/EWG w ciągu 30 miesięcy od upływu terminu do wykonania dyrektywy:

– w odniesieniu do wszystkich umów ubezpieczenia komunikacyjnego obowiązujących po upływie wskazanych 30 miesięcy, w tym także umów zawartych przed dniem 11 grudnia 2009 roku, ale obowiązujących nadal po tej dacie – w odniesieniu do zdarzeń szkodowych zaistniałych po dniu 11 grudnia 2009 roku,

– czy też wyłącznie w odniesieniu do nowych umów ubezpieczenia komunikacyjnego, zawieranych po 11 grudnia 2009 roku?

Pokrzywdzeni jak i cała branża związana z ubezpieczeniami czeka na to niezmiernie ważne orzeczenie TSUE.

Ostatnie wpisy

Kategorie

Kategorie

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami, a my postaramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania.

Jak działamy?

Schemat obsługi:

Audyt ubezpieczeniowy

Przygotowanie audytu w  celu weryfikacji ryzyka oraz potrzeb klienta

Kwalifikacja ryzyka do ubezpieczenia

Stworzenie zapytania ofertowego, określenie przedmiotu i zakresu ubezpieczenia  z uwzględnieniem specyfiki działalności klienta

Analiza ofert rynkowych

Uzyskanie ofert ubezpieczeniowych z rynku

Negocjacje z zakładami ubezpieczeń

Optymalizacja warunków ubezpieczeniowych, negocjacja stawek oraz franszyz ubezpieczeniowych

Rekomendacja ubezpieczeniowa

Przygotowanie zestawienia  ofert z  opisem, porównaniem  propozycji ubezpieczeń, ogólnych warunków.

Wybór oferty przez klienta

Klient wybiera  propozycję ubezpieczenia na podstawie rekomendacji pisemnej i/ lub ustnej

Akceptacja ubezpieczonego

Pisemna akceptacja programu zaproponowanego przez brokera

Obsługa posprzedażowa

Przygotowanie dokumentacji, monitorowanie wznowień i płatności składek, do ubezpieczenia do aktualnej polisy, składania oświadczeń i dokonywania  wypowiedzeń zawartych umów  ubezpieczeniowych

Informacje dla klientów

  1. Poszukującemu ochrony ubezpieczeniowej, Ubezpieczającemu, Ubezpieczonemu lub Uprawnionemu z umowy ubezpieczeniowej zwanej dalej klientem, przysługuje prawo do zgłaszania reklamacji do Marshal sp. Z o.o. w związku ze świadczonymi  przez Spółkę usługami, w formie:
    1. elektronicznej – za pomocą poczty elektronicznej na adres reklamacje@marshal.pl
    2. pisemnej lub osobiście w siedzibie Marshal sp. Z o.o., lub przesyłką pocztową na następujący adres: ul. Wojska Polskiego 13, 58-200 Dzierżoniów
    3. ustnej lub telefonicznej:  tel. 74 832 17 21, INFOLINIA: 801 08 07 66- w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00- 16:00.
  2. Marshal sp. Z o.o. zobowiązana jest rozpatrzyć reklamację i udzielić odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, jeżeli udzielenie odpowiedzi w powyższym terminie nie jest możliwe, Klient zostanie w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji , powiadomiony o przyczynach opóźnienia, okolicznościach podlegających dalszemu wyjaśnieniu oraz o przewidywanym terminie udzielenia odpowiedzi, nie dłuższym jednak niż 60 dni od daty wpływu reklamacji.
  3. Marshal sp. Z o.o. zobowiązana jest udzielić informacji w postaci papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji, albo pocztą elektroniczną – o ile Klient złożył taki wniosek.
  4. Klientowi – osobie fizycznej, po wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego, przysługuje prawo do złożenia do podmiotu uprawnionego do pozasądowego rozwiązywania sporów, wniosek o wszczęcie postępowania w związku ze świadczonymi przez Marshal sp. Z o.o. usługami.
  5. Podmiotem uprawnionym do pozasądowego rozwiązywania sporów w związku ze świadczonymi przez Marshal sp. Z o.o. usługami jest Rzecznik Finansowy.

 

KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Paramentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony  osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ( ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/ Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych. Zasady te stosuje się począwszy od 25 maja 2018 r.

  1. Administratorem Pani/ Pana danych osobowych jest broker ubezpieczeniowy:

MARSHAL SP. Z O.O.
z siedzibą przy ul. Wojska Polskiego 13, 58-200 Dzierżoniów
NIP: 882 19 20 993
KRS: 0000140079
tel. 74 8321 721

  1. Jeśli ma Pani/ Pan pytania dotyczące sposobu i zakresu przetwarzania danych osobowych, a także przysługujących uprawnień Pani/ Panu uprawnień, może się Pani/Pan skontaktować się z Inspektorem Danych Osobowych za pomocą adresu abi@marshal.pl

Programy ubezpieczeń

Oferujemy zindywidualizowane podejście i projektowanie ochrony ubezpieczeniowej przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb oraz możliwości przedsiębiorcy. Analizujemy sytuację na rynku ubezpieczeń w celu dokonania wyboru zakładu gwarantującego realność ochrony ubezpieczeniowej i wysoką jakość obsługi. Negocjujemy dla naszych klientów optymalne warunki ubezpieczenia.

W ramach projektowania programu ubezpieczeń oferujemy:
  • wybór formy, zakresu i systemu ubezpieczenia
  • wybór, modyfikacja lub stworzenie odpowiedniego produktu (produktów) – adaptacja do potrzeb klienta, negocjowanie warunków ochrony, ceny oraz procedur związanych z obsługą programu
  • wybór odpowiedniego zakładu ubezpieczeń – uwzględniając kondycję finansową ubezpieczyciela, pozycję na rynku, wiarygodność i jakość usług
  • pośredniczenie przy zawarciu umowy bądź zawarcie umowy z zakładem w imieniu klienta
Przygotowujemy program ubezpieczeń w zakresie wszystkich rodzajów ubezpieczeń istotnych w działalności gospodarczej – w tym przede wszystkim:
  • mienia w zakresie all risks – w tym także sprzętu elektronicznego i maszyn
  • utraty zysku (Business Interruption)
  • odpowiedzialności cywilnej
  • komunikacyjnych i transportowych
  • finansowych – kredytów i gwarancji
  • budowlano-montażowych
  • zarządu – w tym ubezpieczenia: OC członków władz (D&O),
  • na życie oraz mienia prywatnego VIP
  • grupowych dla pracowników – na życie, NNW i zdrowotnych

Likwidacja szkód

Zapewniamy opiekę nad programem nie tylko na etapie jego tworzenia, ale także monitorujemy jego funkcjonowanie i wspieramy klienta w procesie likwidacji szkody, bądź w razie pojawienia się roszczeń. Nasz udział w likwidacji szkody przyspiesza ten proces i czyni go efektywnym. Dzięki naszej firmie możecie uzyskać Państwo należne i satysfakcjonujące odszkodowanie.

MARSHAL świadczy pomoc w dochodzeniu odszkodowań i świadczeń od zakładów ubezpieczeń i innych podmiotów zobowiązanych do naprawienia szkody:

Ubezpieczonym – z posiadanych przez nich ubezpieczeń majątkowych lub osobowych
Poszkodowanym – od sprawców szkody i zakładów ubezpieczeń odpowiadających za sprawców w ramach ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej

Nasz drugi dział: CENTRUM DOCHODZENIA ODSZKODOWAŃ specjalizuje się w dochodzeniu roszczeń z tytułu ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej. Działania CDO gwarantują sprawny proces likwidacji szkody, respektowanie praw Poszkodowanych przez zakłady ubezpieczeń i inne podmioty, właściwą ocenę możliwości dochodzenia roszczeń. Dysponujemy odpowiednim zapleczem merytorycznym i technicznym, aby zrealizować każde roszczenie odszkodowawcze. Współpracujemy z najlepszymi specjalistami z zakresu odszkodowań, pracownicy naszej firmy to osoby z wieloletnią praktyką.

Obsługa brokerska

Broker ubezpieczeniowy to niezależny doradca w obszarze ubezpieczeń i zarządzania ryzykiem. Broker posiada specjalistyczną wiedzę, którą zgodnie z Ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń jest zobowiązany poszerzać i zgłębiać poprzez przedmiotowe szkolenia.

Rynek ubezpieczeniowy jest bardzo rozbudowany pod względem dystrybucji ubezpieczeń. Sprzedaż produktowa odbywa się na wielu płaszczyznach, zarówno poprzez samego Ubezpieczyciela  (w siedzibie Towarzystwa), poprzez agentów, multiagentów, brokerów jak również przez Internet ( tzw. directy). Jednak należy zadać sobie pytanie: Czy poprzez wszystkie wymienione kanały dystrybucji otrzymamy produkt/program ubezpieczeniowy, który spełni nasze oczekiwania i wymagania?

Broker reprezentuje klienta nie Ubezpieczyciela, a co za tym idzie jest zobowiązany doradzić klientowi najkorzystniejsze dla niego rozwiązania.

Korzyści obsługi brokerskiej to przede wszystkim:

  • Zoptymalizowanie programu ubezpieczeń poprzez weryfikację aktualnego stanu ochrony ubezpieczeniowej , przeprowadzenie audytu ubezpieczeniowego w celu określenia ryzyka oraz potrzeb przedsiębiorstwa
  • Racjonalizacja  kosztów ubezpieczeń poprzez właściwe dopasowanie ochrony  ubezpieczeniowej i skuteczne negocjacje  warunków , które pozwalają zmniejszyć koszty ubezpieczenia przy zachowaniu realności ochrony ubezpieczeniowej
  • Obsługa ubezpieczeń – czyli wykonywania czynności związanych z obsługą programu ubezpieczeń, przygotowanie dokumentacji, monitorowanie wznowień i płatności składek, składania oświadczeń i dokonywania  wypowiedzeń zawartych umów  ubezpieczeniowych
  • Pomoc w procesie likwidacji szkód-ocena roszczeń wsparcie merytoryczne i organizacyjne, maksymalne możliwe do uzyskania odszkodowania – pomoc w procesie odwoławczym, pomoc prawna
  • Darmowa obsługa- broker wynagradzany jest za zawarcie umów ubezpieczenia i ich obsługę w formie kurtażu opłacanego przez zakład
    ubezpieczeń
  • Doradztwo  w zakresie zarządzania ryzykiem, szkód, bieżącej obsługi.

O firmie

Jesteśmy Kancelarią Brokera Ubezpieczeniowego MARSHAL , która oferuje usługi doradztwa w zakresie ubezpieczeń dla przedsiębiorstw tych dużych i małych. Tworzymy programy ubezpieczeń, negocjujemy najlepsze ceny. Zawsze działamy w interesie klienta, a nasze wysokie kwalifikacje i doświadczenie w zakresie ubezpieczeń oraz  prawa, stanowią wsparcie zarówno przy podejmowaniu decyzji co do wyboru ubezpieczenia, jak i na etapie dochodzenia odszkodowania. Nasz udział w likwidacji szkody przyspiesza ten proces i czyni go efektywnym.

Wsparciem w procesie likwidacji szkód jest nasz drugi dział Centrum Dochodzenia Odszkodowań oraz Kancelaria Adwokacka dr hab. Ilona Kwiecień.

Współpracujemy z Katedrą Ubezpieczeń Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, co gwarantuje wysoki poziom merytoryczny i stałe doskonalenie kwalifikacji.

Kancelaria Brokera Ubezpieczeniowego MARSHAL działa od stycznia 2003r. na podstawie zezwolenia KNUiFE nr 1183/03. Utworzona została przez pracowników naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Obsługujemy branże, które wymagają doświadczenia i wiedzy ubezpieczeniowej. Nie boimy się trudnych tematów, lubimy pracować z ludźmi, którzy są świadomi ryzyka.

W naszym portfelu mieszczą się: kopalnie, gminy, firmy produkcyjne, usługowe, transportowe, budowlane,  IT, medyczne.